söndag 24 augusti 2008

Kap 1: Varför bygga elbil?

Varför konverterar man en bil till eldrift? Skälen är nog många och väldigt olika för oss som roar oss med detta. I mitt fall var det en kombination att jag ville undvika kallstarter och korta körsträckor (till dagis) med min vanliga bil, och att det verkade vara ett roligt projekt. Det sistnämnda vägde tungt. Men sedan är det ju ingen nackdel att det är Noll utsläpp, givetvis beroende på hur min el har producerats.

Under universitetstiden var jag med och byggde en solbil (tävlade mellan Orlando och Detroit) vilket var ett riktigt kul projekt. Så något projekt i stil med det tyckte jag skulle vara skoj. Att konvertera en befintlig bensinbil är kanske inte samma sak som att bygga en racer i kolfiber och kevlar, men nästan eller hur. Hur som helst, en elbil ska det bli.

Frågan var vilken bil och hur gör man? Man är inte precis någon supermekaniker eller ens har ett garage, men det brukar ordna sig. Det är bara att ta en Riesen. Hur svårt kan det vara!

Inga kommentarer: