måndag 25 augusti 2008

Kap 4: Bort med motorn

Borttagningen av förbränningsmotorn tillhör inte de mest glamorösa momenten i ett sådant här projekt. Det är skitigt, kladdigt, bökigt, trångt och frustrerande. Allt verkar sitta ihop med varandra och är framförallt i vägen när man ska skruva loss det.



En reparationsmanual av typen Haynes är till stor hjälp. Den kan t.ex. köpas på Biltema. Följer man bokens råd och rekommendationer brukar det gå bra, även om alla momenten inte är beskrivna i detalj.

I mitt fall rekommenderade Haynes-manualen att först montera bort hela fronten på bilen för att komma åt bättre. Sedan att lyfta ur motor och växellåda som en enhet och först därefter separera dem. Givetvis ignorerade jag bägge råden och gjorde på mitt eget sätt. Utan övertro och dåligt omdöme ger man sig inte in i ett sådant här projekt.

Resultatet blev förstås att motorn blev hängandes på mitten, fastklämd mellan växellådan och hjulhuset, och ville varken gå upp eller ner. Efter mycket lirkande och flitigt användande av min nya Biltema-kran vann jag till slut kampen.



Principen att göra så få ingrepp som möjligt för att slippa misslyckas med ihopmonteringen hade sitt pris. Jag ville framförallt undvika att montera bort drivaxlarna. Men till slut det lyckades det. Hur som helst, från och med nu är det easy-street. Bara att snygga till i motorrummet och börja montera in de nya delarna.

Inga kommentarer: