måndag 22 september 2008

Kap 5: Montera elmotorn

Äntligen kom elmotorn! Jag fick vänta tre månader från order. Nu var man bra sugen att montera dit den.



Första steget var att bygga fästet mot växellådan. Jag klippte helt enkelt till en mall i kartong och sågade till en motsvarande bit aluminium med en vanligt sticksåg.





Därefter var det bara att borra några hål och montera på motorn på plattan. Det var förstås en hel del mätningar som behövde göras för att få till alla hålen rätt, och distanser behövdes för att de bägge axelförbandskopplingarna skulle ligga precis rätt i varandra i kopplingshuset. Jag gjorde jag helt enkelt några plattor av aluminiumplåten som distanser mellan motor och platta.



På baksidan fäste jag en annan aluminiumplåt på samma sätt, för det andra motorfästet ovanför vänster hjulhus. Sedan var det bara att bulta på motorpaketet på växellådan.

Eller, var det verkligen så det gick till?

Nja, det var visst ett litet problem på vägen. Jag hade inte kollat om elmotorns diameter var mindre än avståndet mellan växellådsaxeln och närmsta punkten på drivaxeln. I mitt fall var elmotorn större och gick alltså inte in. Vilken ångest! Byta motor, bil, växellåda??? Suck!

Efter lite eftertanke och bollplankande hade jag dock en plan. Det skiljde 6 mm från att elmotorn skulle gå in. Om jag tog av det från sidan på elmotorn så skulle det kanske gå ändå. Efter en del skavande med vinkelkapen satt den till slut, sååå skönt!



Sedan var det bara att försöka komma på hur motorn skulle fästas i motorfästet på hjulhuset. Ett snabbt besök på Coop:et avgjorde saken. Två vinkeljärn från en kraftig stolpsko löste saken mycket smidigt.



1 kommentar:

Macman sa...

He he kul att se att projektet lever,,trodde inte riktigt på din ide,,,men är helt klart IMPONERAD !
Efternågra jävla fan åxå kommer du din envisa j,,fixa det här,,längtar redan efter nästa inlägg,,Mvh Macman