onsdag 24 september 2008

Kap 6: Elektriskt styrservo

Eftersom styrservot förut drevs av en pump kopplad till bensinmotorn behövs nu en elektrisk styrservopump. Även om det är en liten bil som borde klara sig utan styrservo så är den aptrög att svänga utan tryck i servot.

Opel Astra är en av få(?) bilmodeller som har elektrisk styrservopump, så en sådan införskaffades på http://www.bildelsbasen.se/. Sen var det bara att lista ut hur den skulle bultas fast och anslutas till de befintliga hydralslangarna. Och sen behöver den förstås anslutas till elsystemet så att den går när tändningen är på.

Här har jag skruvat fast ett fäste i "ramen" framför elmotorn med fantastiska självborrande plåtskruvar. Fästet kommer från en kraftig stolpsko från det lokala Coop:et. Mellan fästet och ramen har jag lagt en 3 mm gummiskiva så det blir lite mysigt mjukt för bilen.



Det andra fästet är en skruvstång som går upp till motorfästet. Hittils har detta moment gått väldigt smidigt. Vi får se hur det går med hydralslangarna och elektriciteten.



Efter mycket letande lyckades jag till slut fixa fram rätt hydralslangar. Däremot var det trixigare med elektroniken. Tydligen behövs en signal från Opelns CAN databuss. Vet inte hur jag ska fixa det. Antingen byta pump eller ändra utväxling i styrväxeln etc och köra utan servo. Det sistnämnda börjar låta som ett allt bättre alternativ.

3 kommentarer:

Elmoppo sa...

Bara den inte voltar...

Unknown sa...

Du köpen nog en för ny pump tyvärr fram till 98 krävs det bara att pumpen får ström... men om du skruvar bort elektroniken (där kontakten sitter) så borde det koppla direkt, tyvärr kommer du nog troligt viss behöva någon form av styrning av motor men det är nog ganska enkelt fixat =) lägg upp några bilder så ska jag försöka hjälpa dig =)

Unknown sa...

Gärna på ett forum på elbil.forum24.se, då jag halkade in på den här bloggen på bananskal =)